مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

اگر صاحب چک فوت کند تکلیف آن چه می‌شود؟

هنگامی که صادرکننده چک فوت کند،  در مجله حقوقی دلتا میخوانیم از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند.


چک از جمله اسنادی است که امروزه به جای وجه نقد در معاملات افراد قابل استفاده است. چک معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ، تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده که تاریخ سررسید نام دارد، فردی که چک را دریافت کرده‌ به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید در صورتی که صاحب چک فوت کند تکلیف چیست؟ در مجله دلتا در خصوص نحوه وصول چک فرد فوت شده توضیح داده شده است.

وضعیت چک بعد از فوت
هنگامی که صادرکننده چک فوت کند، از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند. زیرا این تصمیم در زمان حیات وی اتخاذ شده است. شایان ذکر است این امر در مواردی هم که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صدق می‌کند. ‏
باید به این نکته توجه داشت که مطابق قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او به روز می‌شود، بنابراین چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال و به روز می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.

مطالبه وجه چک از وراث
همانگونه مطرح شد وصول چک فرد فوت شده ، با توجه به قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است. اما بانک‌ها در رویه معمول از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب امتناع می‌کنند. در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته جهت توقیف وجه چک در بانک، راهکار مناسب و کاربردی به نظر می‌رسد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود. دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه حقوقی شود. در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می‌توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.

مطالب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با چک حقوقی و کیفری مطلب “در چه شرایطی چک ؛ کیفری یا حقوقی می‌شود؟” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، چک،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۱:۳۰ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

هزینه تعمیر آسانسور شامل طبقه همکف می‌شود؟

گاهی ممکن است یکی از واحدهای ساختمان به دلایلی همچون مسافرت، اجاره نرفتن واحد مذکور و.. خالی بماند. در این موارد پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد.با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


آسانسور برای راحتی ساکنان در یک ساختمان تعبیه می‌شود. اما گاهی موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمان‌ها می‌شود. به همین دلیل توجه و آشنایی با قانون آسانسور بسیار مهم است. گاهی این سؤال پیش می‌آید که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می‌توانند از پرداخت هزینه‌ تعمیر آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ و هزینه‌های تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ در مجله دلتا موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمان‌ها به صورت کامل توضیح داده شده است.


 آسانسور طبقه اول
طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. به طور مثال اگر در ساختمانی پنج طبقه، مالکین طبقات دوم، سوم و چهارم، قصد نصب آسانسور داشته و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

قانون تقسیم هزینه آسانسور
ممکن است واحدی به دلایلی همانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و یا به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. باید در نظر داشت که پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. در واقع حق شارژ ساختمان ارتباطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت­­‌های مشترک و مشاع هستند.  که یکی از این هزینه‌ها مربوط به هزینه تعمیر آسانسور است.

وظایف مدیر ساختمان در مورد آسانسور
مدیر ساختمان موظف است هزینه‌های مربوط به آسانسور که شامل هزینه تعمیرات و … از کلیه ساکنین ساختمان دریافت کند. در زیر به این وظایف اشاره شده است.
۱. با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند.
۲. لوازم حفظ و نگهداری آسانسور را که شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن­کاری آسانسور را تهیه کند.


جبران خسارت وارد شده به آسانسور
در صورتی که یکی از واحدها، خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان خسارت وارد شده را جبران کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان نشینی مطلب “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، آپارتمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۲:۴۸ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

حذف پارکینگ مزاحم امکانپذیر است؟

پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


پارک کردن ماشین در پارکینگ مزایای بسیاری دارد. که یکی از آن‌ها محفوظ بودن خودرو از آسیب‌های احتمالی است. به همین دلیل همه به دنبال خرید یا اجاره آپارتمانی هستند که پارکینگ داشته باشد. اما معمولا‌ً تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. در قانون برای رفع این مشکل امکان قرار دادن ماشین در پارکینگ مزاحم پیش‌بینی شده است. در همین راستا برای آشنایی بیشتر با قواعد و ضوابط حذف پارکینگ مزاحم با مجله دلتا همراه باشید.

ضوابط پارکینگ مزاحم
پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ آن‌ها محدود است، در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. به طور مثال فردی یک آپارتمان را خریده یا اجاره کرده‌ ولی پارکینگ ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در پارکینگ فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود داشته باشد اما برای آن فضای خالی، پارکینگ تعریف نشده است. در چنین شرایطی با توافق سایر ساکنین پارکینگ اضافی تحت عنوان پارکینگ مزاحم به وی داده می‌شود.
بنابراین پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود.

طبق قانون پارکینگ مزاحم به فردی داده می‌شود که خود داوطلب شده باشد. به طور مثال گاهی پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک ماشین خود در شب‌ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند انتخاب‌ مناسبی است. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت کرده فروخته می‌شود. این سند فرد را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می‌کند هر زمانی که صاحبان پارکینگ اختصاصی از وی در خواست دارند ماشین خود را جابجا کند.

تغییر پارکینگ مزاحم به مشاع
این گزینه مربوط به حالتی است که شخصی دارای پارکینگ است و سایر ساکنین آپارتمان می‌توانند با وی همکاری کنند. در این مورد می‌تواند با همه آن‌ها توافق کنند و وضعیت پارکینگ خود را به پارکینگ مشاع تغییر دهد. البته استفاده از این روش نیازمند کسب رضایت از سایر ساکنین است.

حذف پارکینگ مزاحم
یکی از راهکارهایی که ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، حذف و ابطال پارکینگ مزاحم است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد.
در حالت اول که به صورت قانونی صورت می‌گیرد، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی ذکر می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که معمولاً آن‌ها پایبند موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.
اما در حالت دوم، ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته و موردی در سند ساختمان ذکر نشده است. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار بالاست. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با پارکینگ مزاحم مطلب “با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، پارکینگ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۲:۵۲ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری

بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است مگر در برخی موارد که قانون استثنا قائل شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


کاربری ساختمان از مواردی است که در خرید و اجاره ملک اهمیت زیادی دارد. گاهی ممکن است افراد بنا به دلایلی ناچار به تغییر کاربری ساختمان شوند به همین دلیل باید از هزینه تغییر کاربری آگاه شوند. در مجله دلتا در خصوص تغییر کاربری ساختان موارد زیر توضیح داده شده است.

کاربری ساختمان چیست؟
کاربری ساختمان عبارت است از تعیین نحوه استفاده از یک ساختمان بر اساس طرح تفصیلی شهرداری، چگونگی بهره‌برداری از ساختمان و فعالیت‌های شهری اطراف ساختمان که همه این موارد توسط شهرداری انجام می‌شوند. در واقع هر ساختمانی که ساخته می‌شود برای هدف خاصی از آن استفاده می‌شود. ممکن است ساختمانی به‌ منظور سکونت‌، تجارت و… بنا شود که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به آن پروانه ساخت ساختمان می‌گویند ذکر می‌شود. پروانه ساخت شامل مشخصات فنی ساختمان اعم از متراژ همه واحدها، متراژ کل ساختمان، تعداد طبقات، مشاعات ساختمان و از همه مهم‌تر کاربری ساختمان است.


انواع کاربری ساختمان
۸ نوع کاربری ساختمان وجود دارد که به‌طور مختصر بیان ذکر می‌شود.

کاربری مسکونی
کاربری تجاری
کاربری کشاورزی
کاربری صنعتی
کاربری خدماتی
کاربری ورزشی
کاربری معدن
فاقد کاربری
شایان ذکر است زمین یا ملک فاقد کاربری به زمینی گفته می‌شود که جزء اموال ذخیره‌ شده شهرداری است. مانند زمین‌های دفع پسماندهای شهری و…

شرایط تغییر کاربری مسکونی به تجاری
بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در صورتی‌که از این امر مطلع شود برخورد قانونی خواهد کرد. البته استثناهایی برای تغییر کاربری ساختمان و استفاده تجاری از اماکن مسکونی وجو دارد که در ادامه ذکر شده است.

مشاغل مجاز در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی
• وکلا این امکان را دارند که اماکن مسکونی را اجاره کنند و از آن به‌عنوان دفتر وکالت استفاده کنند.
• پزشکان می‌توانند از اماکن مسکونی به‌عنوان مطب استفاده کنند.
• دفتر اسناد رسمی دیگر استثنا است که می‌توان آن را در ملکی مسکونی دایر کرد.
• دفتر ازدواج و طلاق در ساختمان مسکونی قابل تاسیس است و دفتردار می‌تواند فرایند قانونی ازدواج و طلاق را در آن انجام دهد.
• دفتر روزنامه و مجله نیز می‌تواند در ملکی مسکونی دایر شود درصورتی‌که بخش چاپ یا بسته‌بندی در آن انجام نشود و صرفا دفتر مرکزی برای مراجعین و بخش اداری باشد.
• مهندسین نیز می‌توانند از واحدهای مسکونی استفاده کنند و دفاتر مهندسی خود را در آن ایجاد کنند.
• استفاده از واحد مسکونی برای مشاغل خانگی و حرفه‌هایی که به‌صورت خانگی راه‌اندازی می‌شوند؛ مانند فروش سبزی، ترشی و دیگر موارد آماده برای طبخ..
• حرفه‌های وابسته به امور پزشکی می‌توانند با اجاره‌ واحدهای مسکونی اقدام به راه‌اندازی مراکز خود کنند
• مدارس ابتدایی و راهنمایی از دیگر موارد استثنا هستند که می‌توانند فعالیت خود را در واحدهای مسکونی آغاز کنند.
• آموزشگاه‌ها نیز از دیگر مشاغلی هستند که منع قانونی در واحدهای مسکونی ندارند. آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، آموزشگاه‌های وابسته به هنر و موسیقی… کامپیوتر و برنامه‌نویسی از رایج‌ترین این موارد هستند.


• داروخانه‌ها در صورتی‌که همسایه‌ها شکایتی نداشته باشند یا مزاحمت، سد معبر و تخلفی نکنند، می‌توانند از واحدهای مسکونی که اغلب در مجتمع‌های بزرگ هستند، بهره‌برداری تجاری کنند.
• دفاتر پیشخوان دولت
• در واحدهای مسکونی، می‌توان نسبت به تاسیس مهدکودک نیز اقدام کرد و مجوز لازم را اخذ کرد.

مراحل تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری
شخصی که می‌خواهد نسبت به تغییر کاربری ساختمان خود اقدام کند، می‌تواند با طی فرایندهای مربوطه کاربری مسکونی را به تجاری تغییر دهد. اغلب موارد افراد این تغییر کاربری ساختمان را به خاطر ارزش بیشتر کاربری تجاری انجام می‌دهند.
تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری از دو طریق امکان‌پذیر است:
• تغییر کاربری از راه تخریب واحد مسکونی یا بخشی از آن و نوسازی در راستای ایجاد استانداردهای لازم برای یک واحد تجاری
• تغییر کاربری از راه دریافت مجوز لازم در شرایطی که استانداردهای یک واحد تجاری از پیش در ملک رعایت شده باشد.

اشخاص برای درخواست
 تغییر کاربری باید به دفاتر خدمات نوسازی مراجعه کنند. ابتدا باید فرم مربوطه تکمیل شود و در آن علاوه بر مشخصات هویتی، مشخصات ملک را نیز قید شود. همچنین بایستی است نوع تغییر کاربری ساختمان اعلام شود تا طبق آن اقدامات لازم انجام شود. سپس متقاضی فرم حاوی اطلاعات مذکور به دفاتر خدمات نوسازی ارسال و متعاقبا پاسخ آن دریافت خواهد کرد. شایان ذکر است که مراحل فوق به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود.


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۹:۱۱ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

مطالبه نفقه فرزند از پدر شوهر

پرداخت نفقه فرزند وظیفه پدر است و پس از فوت یا در صورت عدم توانایی مالی وی، نفقه تحت شرایط خاصی بر عهده پدربزرگ پدری خواهد بود.


نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است، ولی گاهی پدر از نظر مالی در شرایطی نیست که بتواند به فرزندان خود نفقه بپردازد و یا اینکه در قید حیات نیست. در این گونه موارد پرداخت نفقه تحت ضوابط خاصی به عهده جد پدری قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی شرایط و چگونگی مطالبه نفقه از پدر بزرگ پرداخته شده است. در ادامه با  مجله حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

نفقه فرزند
طبق قانون مدنی، پرداخت نفقه وظیفه پدر است. پس از فوت یا به دلیل عدم توانایی مالی وی، نفقه به عهده اجداد پدری است. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت مالی آن‌ها، نفقه بر عهده مادر است. ‌هر گاه مادر هم در قید حیات نباشد و یا قادر به انفاق نباشد، این امر به عهده اجداد مادری و اجداد پدری است.

شرایط گرفتن نفقه از پدر شوهر
در قسمت قبل توضیح داده شد که در صورت فوت پدر یا در صورت عدم تمکن مالی وی برای پرداخت نفقه به فرزندان، انجام این تکلیف به عهده پدر بزرگ پدری قرار می‌گیرد. اما پرداخت نفقه به نوه که در قانون مدنی به آن نفقه اقارب می‌گویند، فقط در صورت وجود شرایط قانونی امکانپذیر است. این شرایط در زیر ذکر داده شده است.
۱. پدر بزرگ تمکن مالی برای پرداخت نفقه به نوه‌های خود را داشته باشد. بنابراین اگر پدر بزرگ توان مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد، تکلیفی از این بابت نخواهد داشت و پرداخت نفقه به عهده مادر قرار می‌گیرد.
۲. فرزند استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد. یعنی اینکه وی توانایی مالی لازم برای تامین مخارج خود را نداشته و نتواند با اشتغال به کاری امرار معاش کند.
۳.فقط نفقه آینده فرزند را می‌توان از پدر بزرگ دریافت کرد و نفقه مربوط به گذشته قابل مطالبه نیست.
لازم به ذکر است که در صورت وجود شرایط قانونی مذکور ، پدر بزرگ یا جد پدری مکلف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه، می‌توان به جرم ترک انفاق از او شکایت کرد.

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر
گاهی پدربزرگ با داشتن تمکن مالی، از پرداخت نفقه خودداری می‌کند که در این صورت می‌توان به دادگاه مراجعه و مطالبه نفقه از پدر بزرگ را خواستار شد. در این شرایط شخص ذینفع که اغلب مادر فرزند است باید به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست نفقه فرزند از جد پدری را به دادگاه تقدیم ‌کند. در صورتیکه دادگاه تقاضای مطالبه نفقه فرزند از پدر بزرگ را با توجه به شرایط و مدارک قانونی تشخیص دهد، حکم به پرداخت نفقه توسط جد پدری صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ را دارد و شخص ذی‌نفع که معمولاً مادر کودک است باید به این دادگاه مراجعه کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین پرداخت نفقه فرزند مطلب “نفقه فرزندان و اصولی که برای پرداخت آن باید بدانیم” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، نفقه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۷:۰۹ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

در خرید و فروش املاک موروثی گاهی برخی از وارثان در ایران اقامت ندارند و نمی‌توانند در زمان معامله حضور داشته باشند. بنابراین لازم است وکلای این افراد هنگام قرارداد حتماً حضور داشته باشند. اما چند نکته مهم که باید در این زمینه رعایت شود در مجله حقوقی دلتا ذکر شده است.

املاک موروثی از جمله املاکی هستند که همیشه مورد توجه برخی خریداران بوده‌اند. شاید بتوان گفت موقعیت خوب و قیمت مناسب این املاک گاهی اوقات برای خریداران قابل توجه است. با این‎ که خرید و فروش ملک ورثه‌ای از نظر قانونی مشکلی ندارد، اما باید برخی جزئیات حقوقی را هم در نظر بگیرید. توجه نکردن به این گونه مسائل و تبعات بعدی آن خریداران را با مشکلاتی جبران ناپذیر روبه رو می‎کند. در مجله دلتا به نکات مهمی در خصوص خرید ملک ورثه ای اشاره شده که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

خرید ملک ورثه ای
اولین نکته‌ مهم در خرید املاک موروثی، این است که ملک به نام متوفی باشد. به طور مثال ملکی که در مالکیت همسر فوت شده است ملک موروثی محسوب نمی‎شود و ورثه نمی‌توانند آن را با عنوان ملک موروثی بفروشند. بنابراین برای اطمینان لازم است خریدار سند ملک را مشاهده کند تا تکلیف صاحب ملک مشخص شود.

گواهی انحصار وراثت
در مقررات ارث، گواهی‌نامه انحصار وراثت وجود دارد. این گواهی به درخواست هریک از ورثه در محاکم دادگستری صادر می‌شود تا در آن وارثان فرد فوت شده، به شکل قانونی مشخص شوند. در واقع برای خرید و فروش املاک مورثی یکی از مدارکی که لازم است همین گواهی انحصار وراثت است تا معلوم شود با چه کسانی باید این معامله صورت گیرد.

 

نبودن یکی از وراث در خرید ملک ورثه ای

معمولاً وارثان بر سر فروختن یا نفروختن سهم خود اختلاف دارند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی رها شدن املاک موروثی همین موضوع است. باید در نظر داشت خریداران زمانی می‌توانند ملک موروثی را بخرند که همه‎ ورثه بخواهند سهم خود را بفروشند. بنابراین خریداران نمی‌توانند ملک موروثی را تفکیک کنند و سهم یکی از وراث را خریداری کنند و سهم یکی دیگر از آن‌ها را نخرند. همه وارثان یا وکلای آن‌ها باید هنگام نوشتن مبایعه‌نامه حضور داشته و آن را امضا کنند. حتی اگر یک نفر از ۱۰۰ نفر هم هنگام معامله حضور نداشته باشد، بعدا می‌تواند مشکل ساز شود.

بررسی نمایندگان وارثان
در خرید و فروش املاک موروثی گاهی برخی از وارثان در ایران اقامت ندارند و نمی‎توانند در زمان معامله حضور داشته باشند. بنابراین لازم است وکلای این افراد هنگام قرارداد حتماً حضور داشته باشند. اما چند نکته مهم که باید در این زمینه رعایت شود در ادامه ذکر شده است.

۱. وکیل باید وکالت‌نامه رسمی و معتبر داشته باشد و وکالتنامه‌های دست‌نویس و شفاهی اعتبار ندارد.

۲. وکالتنامه باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

۳. وکالت‌نامه و حدود اختیار وکیل بررسی شود. وکیل باید دو مجوز فروش و دریافت پول ملک معامله شده را از‌ سوی ورثه داشته باشد. زیرا ممکن است بعدا” ورثه مدعی شود که در وکالتنامه اجازه دریافت پول را به وکیل نداده و مجدداً از خریدار درخواست پول کنند.

پرداخت مبلغ به هریک از ورثه
در خرید و فروش املاک موروثی یکی از نکاتی که باید رعایت شود، نحوه پرداخت مبلغ معامله است. معمولاً خریدار کل مبلغ معامله را به یکی از وارثان می‌دهد تا آن‌ها بین خود تقسیم کنند، که این اشتباهی بزرگ است. خریدار باید سهم هر یک از ورثه را جداگانه پرداخت کند تا بعداً کسی مدعی نشود.

 

وارثان صغیر در خرید ملک ورثه ای
به گواهی انحصار وراثت با دقت توجه شود که فرد صغیر بین وراث وجود دارد یا خیر. زیرا طبق قانون، افراد نمی‌توانند ارث فرد صغیر را بخرند یا با او معامله کنند. در این موارد قانون برای فرد صغیر، قیم در نظر می‌گیرد و خریدار برای خرید املاک موروثی با قیم طرف است. بنابراین اگر فرد صغیری بین ورثه باشد، باید قیم‌نامه هم جزء مدارک بررسی شود. نکته بعدی این است که قانون به قیم اجازه فروش اموال فرد صغیر را نداده است. او باید برای این موضوع از دادسرا اجازه بگیرد. این مجوز هم هنگام معامله باید روئت شود، تا معامله به شکل قانونی و صحیح صورت بگیرد.

مفاصا حساب مالیات برارث

مفاصا حساب مالیات بر ارث یکی از مدارکی است که برای خرید و فروش املاک موروثی به آن نیاز است. طبق قانون، وارثان باید حداکثر تا ۶ ماه بعد از فوت، اظهارنامه مالیات بر ارث را ارائه دهند تا اداره مالیات با توجه به دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی، پس از محاسبه بدهی‌ها، مالیات او را اعلام کند تا مفاصا حساب مالیاتی صادر شود. بنابراین ملکی که افراد قصد خرید آن را دارند، باید در فهرست اموال متوفی در این مفاصا حساب آمده باشد.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با مراحل انحصار وراثت مطلب “نکات مهم راجع به انحصار وراثت” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، ارث،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۹:۲۸ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

خرید و فروش وکالتی خودرو

گاهی افراد به دلایلی برای فروش خودرویی که مالک آن هستند، به شخصی که مورد اعتمادشان است وکالت فروش خودرو می‌دهند. خرید و فروش وکالتی خودرو در مجله حقوقی دلتا بررسی شده است.

وکالت خرید و فروش خودرو یا وکالت تعویض پلاک خودرو از جمله وکالت‌هایی است که در بسیاری موارد افراد در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. برخی اشخاص مشغله‌ زیادی دارند، بعضی از افراد هم به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که خود، وارد مراحل معاملات خودرو نشده و انجام این کار را بر عهده شخص دیگری بسپارند. بهترین راه‌‌ حلی که برای این افراد وجود دارد این است که با تنظیم وکالت خرید خودرو یا وکالت تعویض پلاک مسئولیت انجام کلیه امور مربوط به معامله یا تعویض پلاک را به شخص دیگری محول کنند. در مجله دلتا خرید و فروش وکالتی خودرو و مشکلات آن بررسی شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

وکالت خرید خودرو چیست ؟
وکالت خرید خودرو یعنی برای خرید خودرو، تعویض پلاک، انتقال سند و هر فعالیتی مربوط به معامله‌ خودرو، فردی را به‌ عنوان وکیل خود انتخاب کنید. این انتخاب باید به‌ صورت رسمی و در محضر انجام شود تا مراجع قانونی هم فرد موردنظر را به رسمیت بشناسند. وکیلی که انتخاب‌ شده حق امضا و اقدام دارد. به این معنی که شخص وکیل می‌تواند خودرو موردنظر خریدار (موکل) را انتخاب کرده و پس از آن با امضای مدارک، خودرو را به مالکیت خریدار در بیاورد.

 

وکالت فروش خودرو چیست؟
گاهی افراد به دلیل مشغله زیاد یا هر دلیل دیگری، برای فروش خودرویی که مالک آن هستند، به شخصی که مورد اعتمادشان است وکالت فروش خودرو می‌دهند. با دادن این وکالت کلیه‌ کارهای فروش خودرو اعم از پیدا کردن مشتری، دیدار با افرادی که قصد خرید دارند، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و … همه به عهده‌ فردی است که وکالت را قبول کرده است.

مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو
در بحث وکالت خرید و فروش خودرو، نوع دیگری از وکالت هم وجود دارد که دادن وکالت به خریدار خودرو است. وکالت دادن به خریدار خودرو به این معنی است که فروشنده به خریدار اختیار تام می‌دهد تا خودرو را به مراکز تعویض پلاک ببرد، فک پلاک و نصب پلاک کند، سند را به نام خودش بزند و دیگر کارهای مربوط به انتقال خودرو را بدون حضور فروشنده انجام دهد. بنابراین زمانی که پلاک فروشنده بر روی خودرو باشد، هر تخلف و حتی جرمی که با خودرو انجام شود، مسئولیت با وی است. بنابراین باید در نظر داشت که تا جایی ممکن باید از دادن وکالت به خریدار اجتناب کرد و اگر هم فروشنده در شرایط بسیار ضروری مجبور به دادن چنین وکالتی شد، مدت ‌زمان آن را کوتاه و نهایتا دو روزه تعیین کنید.

 

باید در نظر داشت هر چقدر هم که افراد در خرید و فروش وکالتی خودرو، به وکیل انتخابی خود اعتماد داشته باشند، باز هم ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که برای آن‌ها دردسرساز شود.

هزینه وکالت خرید و فروش خودرو به عهده کیست؟
به طور معمول و در واقع عرف معاملات خرید و فروش خودرو در اغلب مناطق کشور هزینه‌ انتقال سند، تعویض پلاک و مسائلی از این قبیل بر عهده‌ خریدار و هزینه‌هایی مانند خلافی و عوارض شهرداری با فروشنده است. سؤال دیگری که در این مورد مطرح می‌شود این است که هزینه وکالت فروش خودرو چقدر است؟ در پاسخ باید گفت این هزینه، توافقی است که بین خریدار و فروشنده معامله انجام می‌شود. اگر قرار باشد پولی جابه‌جا شود با توجه به نوع خودرو، این مبلغ متفاوت است.


برچسب: قانون، مجله دلتا، وکالت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۱:۵۰ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

فسخ معامله ملکی به علت تاخیر در پرداخت پول

در قرارداد هنگامی که ملکی توسط شخصی خریداری می‌شود باید شرایط و ترتیباتی برای پرداخت ثمن ملک در قرارداد پیش‌بینی شود. یکی از این موارد حق فسخ معامله به دلیل تاخیر در پرداخت مبلغ از سوی خریدار است.

در معاملات املاک گاهی اتفاق می‌افتد که خریدار ملک پس از امضاء قولنامه، به تعهد خود مبنی بر پرداخت مبلغ معامله در موعد مقرر، عمل نکرده و این تاخیر در پرداخت پول در مواردی باعث ضرر رسیدن به فروشنده شده است. در این نوشتار در خصوص تاخیر در پرداخت ثمن معامله و حقوق فروشنده نسبت به فسخ معامله در این گونه موارد پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مراحل قانونی فسخ معامله
هنگامی که ملکی توسط شخصی خریداری می‌شود باید شرایط و ترتیباتی برای پرداخت ثمن ملک در قرارداد پیش‌بینی شود. در صورتی که هنگام معامله برای پرداخت مبلغ (ثمن) مدتی مشخص نشده باشد و سه روز از تاریخ فروش ملک بگذرد و در این مدت نه فروشنده ملک را تحویل مشتری دهد و نه مشتری تمام ثمن معامله را به فروشنده پرداخت کند، فروشنده می‎تواند قرارداد را به استناد خیار تاخیر ثمن که در واقع اختیار فسخ معامله به دلیل دیر پرداخت کردن پول است، فسخ کند. بنابراین فروشنده‌ای که ملک خود را فروخته اما هنوز آن را تحویل خریدار نداده است، خواهان نامیده می‌شود و باید دعوا را به طرفیت خریدار که خوانده گفته می‌شود، مطرح کند. فروشنده باید ابتدا طی اظهارنامه‌ای به طرف مقابل اعلام کند و در صورتی ‎که خریدار به اظهارنامه توجه نکرد و پرداختی از جانب وی صورت نگرفت، فروشنده در دادخواستی که به دادگاه ارائه می‎دهد، تایید فسخ قرارداد با توجه به خیار تاخیر ثمن را بخواهد. شایان ذکر است دعوای املاک و اموال غیر منقول در دادگاهی رسیدگی می‎شود که ملک در حوزه آن دادگاه واقع شده است.

 

نکات قابل توجه فسخ معاملات
۱. با گذشت سه روز از تاریخ معامله و نپرداختن مبلغ از طرف خریدار، فروشنده حق فسخ معامله را دارد، ولی در صورتی که برای فسخ اقدام  نکند و خریدار نیز مبلغ معامله را پرداخت کند، فروشنده دیگر حق فسخ معامله را ندارد.

۲. اگرخریدار برای پرداخت مبلغ مورد معامله، ضامن معرفی کند یا پرداخت آن را به دیگری حواله دهد، چنانچه فروشنده، ضامن و یا حواله را قبول کند، خیار تاخیر ثمن از بین می‎رود.

۳. در حقوق و عرف جامعه، اصولا تاخیر در پرداخت مبلغ مورد معامله برای فروشنده، حق فسخ ایجاد نمی‎کند و فروشنده باید الزام و اجبار خریدار را به پرداخت مبلغ، از مراجع ذی صلاح خواستار شود.

بنابراین خیار تاخیر ثمن یا به عبارتی اختیار فسخ معامله از طریق فروشنده به خریدار اعلام می‎شود. در این گونه موارد دادنامه‌ صادرشده، جنبه اعلام دارد و فقط به عنوان فسخ معامله است بنابراین اجرائیه صادر نمی‎شود.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با اصطلاح حقوقی خیار و انواع آن در معاملات ملکی، مطلب “خیار در معاملات ملکی به چه معناست؟” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۹:۵۲ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

نحوه اثبات کلاهبرداری

برای تحقق جرم کلاهبرداری لازم است اقداماتی فریبکارانه از سوی کلاهبردار انجام شود. به عنوان مثال شخصی در هنگام فروش خانه خود معایب آن را به خریدار بازگو نمی‌کند و شخص خریدار پس از خریدن ملک متوجه خرابی و معایب می‌شود. در این صورت نمی‌توان فروشنده را کلاهبردار نامید.

کلاهبرداری از جمله جرائمی است که در اثر اعتماد به افراد سودجو اتفاق می‌افتد. امروزه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی راه‌های کلاهبرداری پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده، و به همان اندازه اثبات تحقق کلاهبرداری نیز سخت‌تر و دشوارتر گردیده است. با این حال قانون کیفری کشور، شرایط مشخصی برای اثبات جرم کلاهبرداری تعیین کرده که در ادامه مجله دلتا به آن‌ها پرداخته شده است.

تعریف کلاهبرداری
جرم کلاهبرداری هنگامی رخ می‌دهد که شخصی با توسل به دروغ و یا استفاده از وسایل و ادعاهای غیرواقعی مالک را فریب دهد تا مال خود را با رضایت، در اختیار او قرار دهد.

اثبات جرم کلاهبرداری
۱.مالباخته اثبات کند، کلاهبردار با استفاده از ادعاهای دروغ و یا استفاده از وسایل و لوازم غیر‌واقعی، وی را فریب داده است. به عنوان مثال کلاهبردار به دروغ خود را پزشک، مهندس ساختمان و یا کارمند دولت و… معرفی کرده است. این مرحله یکی از سخت‌ترین مراحل اثبات کلاهبردار بودن شخص است چرا که اثبات حرف‌های دروغین بدون داشتن شاهد کار بسیار سختی است.
۲. بردن مال توسط کلاهبردار را ثابت کند. یعنی شخص متقلب پس از فریب افراد، مال آن‌ها را در اختیار خود قرار دهد.
بنابراین افراد مالباخته باید دو مورد را برای اتهام کلاهبرداری در دادگاه اثبات کنند.

ضرر و زیان مالی قربانی
نفع بردن کلاهبردار از بردن مال وی
در صورتی که به هر دلیلی این دو مورد در دادگاه ثابت نشود، نمی‌توان به کسی اتهام کلاهبرداری را وارد کرد.

 

شرایط تحقق کلاهبرداری
۱. برای تحقق جرم کلاهبرداری لازم است اقداماتی فریبکارانه از سوی کلاهبردار انجام شود. به عنوان مثال شخصی در هنگام فروش خانه خود معایب آن را به خریدار بازگو نمی‌کند و شخص خریدار پس از خریدن ملک متوجه خرابی و معایب می‌شود. در این صورت نمی‌توان فروشنده را کلاهبردار نامید. زیرا در این مثال نگفتن حقیقت، دلیل بر دروغ گفتن نیست. حتی اگر فروشنده به طور عمد ایرادات را بیان نکرده باشد.
۲. وسایلی که کلاهبردار برای فریب مال‌باخته استفاده کرده تقلبی باشد.
۳. مال‌باخته با وجود ناآگاهی و عدم اطلاع از تقلبی بودن وسایل فریب کلاهبردار را خورده باشد.
۴. اموال برده شده و تصرف شده توسط کلاهبردار متعلق به دیگری باشد.

مجازات جرم کلاهبرداری
با توجه به نوع، شرایط وقوع و عوامل مخففه و مشدده در کلاهبرداری، میزان مجازات تعیین شده برای آن متفاوت است. اما باید در نظر داشت که در تمامی انواع مجازات ها علاوه بر مجازات معین شده، کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند. مجازات جرم کلاهبرداری به دو نوع ساده و مشدد تقسیم می‌گردد که در زیر هر یک را به تفکیک بیان شده است.

 

مجازات کلاهبرداری مشدد
به جرمی کلاهبرداری شدید گفته می‌شود که مرتکب کارمند دولت یا شهرداری‌ها و نهادهای انقلابی باشد و یا مرتکب، خود را مامور دولت و موسسات دولتی معرفی کند. همچنین در جرم کلاهبرداری، اگر مرتکب برای انجام جرم کلاهبرداری عموم مردم را از طریق وسایل جمعی مثل تلویزیون، رادیو و روزنامه فریب دهد، به این نوع از کلاهبرداری که ضرر آن به امنیت اجتماعی و اقتصادی عموم مردم وارد می شود جرم کلاهبرداری شدید گفته می‌شود. در این صورت مرتکب علاوه بر اصل مال، به حبس از ۲ تا ۱۰ سال و انفصال از خدمات دولتی تا ابد و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات کلاهبرداری ساده
جرم کلاهبرداری که هیچ کدام از موارد کلاهبرداری مشدد نباشد، شامل جرم کلاهبرداری ساده خواهد بود، چون در این نوع جرم، وسعت ضرر و زیان به مراتب کمتر از جرم مشدد است و گستردگی جرم کلاهبرداری مشدد را نخواهد داشت و بیشتر در میان معاملات ساده میان مردم اتفاق می‌افتد. مجازات جرم کلاهبرداری ساده، حبس از ۱ سال تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است و همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند. شایان ذکر است در صورت وجود دلایل و مدارکی مبنی بر تخفیف مجازات، دادگاه برای متهم حداقل مجازات حبس و انفصال ابد از خدمات دولتی در نظر می‌گیرد، ولی نمی تواند به تعلیق مجازات حکم دهد.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با جرم کلاهبرداری ملکی مطلب “کلاهبرداری ملکی ؛ و راه های پیشگیری از آن” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، حقوق جزا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۰۳:۱۷ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

نحوه استعلام شرکت‌ ها

هنگامی که یک شرکت تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد، به شرکت مورد نظر یک شماره ثبت اختصاص داده می‌شود که این شماره دارای اهمیت بسیاری است؛ زیرا با این شماره، شرکت شناخته می‌شود.

استعلام موجودیت شرکت ها از جمله مباحثی است که در خصوص شرکت‌ها مطرح می‌شود. برای آشنایی بیشتر در این خصوص در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته است. در ادامه با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

استعلام موجودیت شرکت ها
هنگامی که یک شرکت تجاری در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شود، به آن شرکت یک شماره ثبت اختصاص داده می‌شود که این شماره دارای اهمیت بسیاری است زیرا از طریق شماره مذکور، شرکت شناخته می‌شود و چون ممکن است در یک نقطه دیگر از کشور، نمونه‌ای همانند این شماره ثبت وجود داشته باشد، سازمان املاک و اسناد کشور، به شرکت‌ها که افراد حقوقی نامیده می‌شوند، شناسه ملی اختصاص می‌دهد. شناسه ملی شماره‌ای ۱۱ رقمی است که فقط به یک شرکت اختصاص داده می‌شود و در شناسایی و استعلام قانونی بودن شرکت و موجودیت آن شرکت مهم‌ترین نقش را دارد.

 

ویژگی‌های شماره ثبت شرکت
۱. ثابت و بدون تغییر است.
۲. شرکت‌هایی که شماره ثبت ندارند، غیرمجاز هستند.
۳. از طریق شماره ثبت هویت شرکت یا موسسه شناسایی خواهد شد.
۴. در صورتی که شرکت دایر باشد، توسط شماره ثبت قابل شناسایی خواهد بود.
۵. بهترین روش برای استعلام ثبت شرکت است.
۶. به کمک شماره ثبت یک شرکت، هویت  شرکت‎ها (اشخاص حقوقی) ثبت شده در سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت کشور، اوقاف و امور خیریه و … قابل شناسایی است.
شایان ذکر است به هنگام استعلام شماره ثبت شرکت‌ها ، می‌توان نوع شرکت، محل فعالیت آن و قانونی بودن یک شرکت را بررسی کرد.


روش‌های استعلام شرکت ها
منبع قابل استناد برای همه اشخاص و سازمان‌های دولتی و خصوصی، سامانه استعلام شرکت‌ها کشور است که فقط نام شرکت‌های معتبر در این سامانه ثبت شده است. بنابراین افراد به منظور استعلام قانونی یک شرکت باید نام شرکت یا شماره ثبت شرکت و یا شناسه ملی شرکت را در این سامانه وارد کنند. در صورت وجود و ثبت قانونی یک شرکت در این سامانه، می‌توان اطلاعات کاملی در مورد آن شرکت تجاری را به دست آورد. شایان ذکر است برای گرفتن هرگونه استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها فقط می‌توان به سامانه اینترنتی این اداره مراجعه کرد، بنابراین افراد در خصوص کلیه سوالات متداول در خصوص ثبت شرکت‌ها در سایت اداره ثبت اسناد و املاک کل کشور، به آدرس www.ssaa.ir ذکر شده است.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با مراحل ثبت شرکت مطلب “ثبت شرکت در روزنامه رسمی چه مراحلی دارد؟” را مطالعه کنید


برچسب: قانون، مجله دلتا، استعلام،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۴:۱۳ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)